Min nya blogg på www.c-mira.se/blogg!!!

Mitt herrskap, jag har nu skaffat mig en ny finare blogg =) Jag kommer i fortsättningen att skriva på
www.c-mira.se/blogg och inte på den här bloggen.

Jag har även fört över en del gamla inlägg för att den ska se mer hemtrevlig ut =)

Here we go again

Solen sken, fåglarna kvittrade, jag öppnade ögonen och gäspade lite. Men en konstig känsla sa mig att något inte riktigt stämde.. Huvudet började bulta, halsen gjorde ont och min röst lät konstigt...
Det fanns bara ett svar till detta, en förkylning!

Nu när det äntligen blivit fint väder och jag har hela dagen framför mig att göra precis vad jag vill, och så tackar min kropp mig med en förkylning..... Känner för att ställa mig mitt på golvet som en 5 åring och hopppa, stampa lite och skrika att allt e orättvist!

Men inte ens det har man ork till, sorgligt...

Ett försök att göra Kungsbacka osäkert

Jag kom på en till liten historia när allt inte riktigt gick enligt planerna, fast ovanligt nog så slutade kvällen helt ok iaf haha =)

Jag och Karro skulle ses i kba för att gå ut och fira att hon kommi in till sin utbildning i borlänge (Grattis igen!!!!!). Allt verkade flyta på ganska bra, jag slutade jobbet kl 21.30 och vi gick direkt till "city". Vi skulle köpa varsin flaska vin på systemet innan oc förfesta på, men kom sen på att vi glömt en liten detalj - de stänger kl 18.00. En annan är ju van vid nordstan som stänger kl 20.00 iaf. Nästa problem kom också ganska nära inpå, det är tydligen inte så många andra som tänkte som oss och skulle festa på en tisdag... så vi gick nog runt till varenda krog för att se att dom antingen var tomma eller snart skulle stänga (kl 22.00). Så vi försökte lösa det genom att festa hemma hos mig istället. Nästa problem - Hemköp som har slödricka skulle stänga om 5 min. Men vi sprang och vi hann och kom segrand ut med en stor fanta =)

Sen var det bara att ta tåget till mig, sätta på en film, sjunka ner lite i soffan, å bara prata som på en go hemma fest =)

Saknar dig Karro!

Boooooring....

Ni kanske har märkt att det har blivit ett par uppdateringar ikväll. Ja mitt herrskap detta beror på tristess, utråkning och avsaknad av något annat att göra.
Pierre och några kompisar till honom håller på att fixa till en folkracebil som han ska köra med på lördag i borås (hans första täving, ja e sååå stolt!!!). Eftersom dom inte tycker att mina kunskaper som sträcker sig så långt att jag vet var däcken och motorn sitter någonstans är att lita på (jag har säkert fel på något av det med) så får jag vackert sitta i ett litet kontor i min ensamhet och luska runt på internet. Och jag hittade en kabel så jag kunde koppla in min kamera, så blogga kändes bra =)

Hoppas på att de är klara snart, för nu startar de motorn och det brukar ju vara ett bra tecken. Men dom MÅSTE vara klara snart för jag e hungrig!!!

Vasa victoria - We meet again

Igår så träffade jag åter igen några av mina kära fd kollegor från Modellab, vi gick till vasa viktoria i Göteborg och åt middag med tillhörande alkoholiserade drycker ;) Lite efterätt är ju inte fy skam, och det är inget fel att äta en hel portion glass själv!
Vi måste verkligen ses mer oftan och skäms på alla er som drog er ur och inte dök upp, vi såg verkligen fram emot erat skvaller och fyllor. Men men, det var jätte mysigt iaf oc ni får bättra er och komma nästa gång, you know who you are...

A walk in the park

I tisdags så träffade jag min sötnos Anna i Kunsbacka. Vi tog en liten promenad runt i stan och pratade om allt melan himel och jord som hade hänt sen vi såg sist, och det var ganska mycket =)
Vädret var som ni alla vet jätte härligt och det känndes som sommar, så vi tog en runda om systemet och råkade hitta lite vin på en hylla som vi förbaramde oss över. Efter det så fortsatte våran promenad och skvaller och ledde oss till en lekplats. Det var då vi blev som barn igen, och tog fram kameran.....

As it should be!

Hittade lite coola bilder, och tycker att all reklam och min portfolio ska se ut så här...

Sova sova säng säng!

Denna veckan har jag tillängat åt min slapphet, myskläder och semseter. Som de flesta som känner mig säker vet så har jag spenderat det senaste året med att jobba i snitt 6 dagar i veckan och varje helg. Mellan Oktober och Febuari-Mars var det 7 dagar i veckan...
Så nu har jag min välförtjänta semester när jag håller på att flytta upp till pierre :)

Slänger med håret (luggen iaf) som i reklamen och säger -
"Because you´re worth it!!"

Shit happens

Jag börjar se en liten röd tråd i mina utflykter som gått fel. Det är inte bara en sak som skiter sig, utan allt som möjligen kan gå fel gör det!! När jag skrev sist om min resa mellan Danmark- Norge så började jag tänka på midsommar för 2-3 år sen. Det var jag, Pierre, Ida s, Sami, och en underlig flilur vid namn Kri. Vi skulle ta en båt (snipa) som Pierre och Sami hade köpt någon vecka innan och segla till lysekil. Allting verkarde jätte bra! De fick båten till ett kanonpris och hade fixat till den bra med färg, motorn mm.

(Jag hade ingen kamera då, men båten såg ut ungefär så här fast trät var målat vitt och minus gubbarna)

Det blev lite missförstånd om hur mycket plats det verkligen fanns på båten så nästan alla hade tagit med sig resväskor istället för ryggsäckar till bagage och vi fick nästan inte plats. Men vi klev i båten allesamman och tuffade iväg. Vi märkte genast att säkraste/bästa platsen var mitt fram på nosen, där man brukar sola, och knödde upp oss där. Det krävdes lite planering för att förflytta sig också, för om det var 2 pers på varje sida av båten och 1 i mitten som körde, och någon ville flytta på sig till den andra sidan så det blev 3 pers där så höll båten på att välta. Vi fick byta plats med varandra samtidigt så att viktien var jämn över båten, och när de flesta var fulla så var det inte lätt.....

Lite senare så började allt gå fel.
Ratten på båten lossnade så vi fick vara stilla ett tag tills de lagat den med tejp eller nått, sen krånglade motorn över någt så vi fick stå still igen. Det hade blivit mörkt och vi knöt fast båten vid en strand där vi gjorde middag på en engångsgrill och korv med bröd. Jag, Pierre och Ida sov inne i båtens hytt och Sami & Kri sov ute på stranden/klippan. Dom väcker oss sen ca 4 på morgonen när det börjat ljusna lite och säger att det regnar och båten är strandad.... Så där tillbringade vi ett par timmar i regn, kallt, inte sovit så mycket och ingen frukost med att gräva fram båtens propeller ur sanden. Det var som att fastna med en bil i lera, man kan gasa och gasa men du kommer ingen vart utan fäste.

Resten av resan fortsätte ungefär likadant hela vägen och jag &Ida vägrade åka tillbaka med båten så vi tog en buss hem.
Pierre berättade sen att hemresan hade gått ungefär likadant, med motorstopp och de fick bli bogserade hem av hans föräldrars båt....

Denna båt är nu såld till nästa lyckliga köpare och är döpt till det vi kallade den mest under resan:
"Båt Jäveln" ;)

Jobba till havs

I helgen så har jag jobbat på båten Stena Saga mellan Norge-Danmark, det var ganska kul emellanåt men hade kunnat gå mkt bättre...

(Det kommer några mer bilder senare när jag lyckas få in dom i datorn)

Fredag
När jag vaknade i fredags så försov jag mig med 30 min. Jag hann med allt på morgonen men fick stressa mycket och fick springa till bussen med hela packningen i regn (för er som inte vet så hade jag ca 30min promenad framför mig och en stor del av den var grusväg så jag fick bära resväskan). Väl framme och blöt som en katt så satte jag mig i busskuren. 1 min senare kom bussen, chauffören bytte skylten till "Ej i trafik" tittade på mig och körde vidare. Nästa buss gick en halvtimma senare och då hade jag en marginal på 5-10min innan bussen till Oslo åkte.

Stressad och panikslagen lyckades jag komma med den in till gbg och in till centralen precis i tid för bussen till Norge. Magdalena var redan där och när vi kom ombord på bussen var alla säten utom 2 längst bak som var lite skeva och trasiga upptagna.
Själva buss resan var jätte trevlig och Magdalena var ett härlig sällskap, vi pratade hela vägen och de 4 timmarna till Oslo gick jätte fort =)

Vi anlände till Oslo centralen kl 17.00 och började vårt sökande efter båten. Det var verkligen inte många som visste vart den gick ifrån, men efter vi gått vilse ett tag och frågat de flesta som gick förbi oss lyckades vi hitta till opran. Våran kontakt sa att vi skulle gå mot opran och sen skulle båten ligga mittemot, gångavstånd. Det lät ju jätte bra! Bara det att vi fick gå igenom bygg- och industriområden utan ordentlig gångväg och utan skyltar. Vi hittade 1 skylt när vi hade gått (det regnade ganska mycket med) i ca 20 min.. Det tog oss ca 1 timma att ta oss till båten, inte riktigt gångavstånd enligt mig...

Ett missförstånd eller fel hos Kvinnan i kassan gjorde att vi fick sitta och vänta i 2 timmar på att gå ombord båten istället för att stiga på direkt som vi hade blivit lovade. När vi kom omborde så gick allt väldigt snabbt. Mellan 19-19.30 så fick vi gå till våra hytter, byta om (fixa smink och hår efter regnet hanns inte med), gå till personalrummet efter vi sagt att vi inte ätit sen 10 i morse och lyckats få i oss varsin macka eftersom de inte hade ngn riktig mat då, till vårat sminkbord i en bar och packa upp alla våra saker, se glada ut och börja jobba.

Om vi inte var trötta och irreterade så blev vi det då när vi såg skylten de satt upp för oss. Vi hade  fått veta att vi skulle ha rådgivning för 100kr/pers och sminkning för 200/pers. Personalen där sa att det skulle vara 100kr för allt... Vi blev lite oens (jag kände bara att nu ger jag upp) men löst det iaf.
Vi fick ca 5-6 kunder var den kvällen och det var roligt när man hade något att göra och att prata med Magdalena. Så det och buss resan var väl höjdpunkten på resan =)
Maten serverades vid 23  och då hade det börjat gunga ordentligt så jag fick en åksjuketablett innan vi gick och la oss.

Lördag
På lördagen vaknade vi vid 9 och började jobba vid 10 uppe på spat. Jag kände mig extremt trött och väldigt bakfull, antagligen pga tabletten kvällen innan. Det var helt tomt på folk där och våra första (och enda!) kunder kom kl 14. sen packade vi ihop våra saker, fixade lite grejer och la oss för att sova mellan 15-16.
Vid 16 går vi upp och fixar massa saker, bär bord mm. för att komma till vårt andra jobbställe vid en annan bar. Men ett sällskap av idioter hade ställt sitt bagade runt och på vårt bord så vi kunde inte jobba. Med ca 1 timma kvar innan alla gästerna skulle gå av så isåg vi att vi skulle inte ens hinna börja sminka någon. så vi bar runt massa saker igen och sen gick vi och la oss en gång till, fast den här gången kunde jag inte somna. Vi hade alltså gått upp helt i onödan....
På kvällen så fick vi inte en enda kund och hela resan kändes hopplös. Så vi packade ihop allt vid 23, och sen jag jag och la mig. Magdalena som hade sina vänner ombord var uppe till ca 05. Eftersom vår enda lön var det kunderna betalade oss så tjänade vi inte på långa vägar så mycket som jag hade trott, eller ens så det var värt allt besväret.

(Magdalena sitter vid vårt sminkbord och vi väntar tröttsamt på våra kunder som inte kommer..)

Söndag
Jag hade frågat i informationen kvällen innan när man skulle gå av båten på morgonen, och hon hade sagt 9 till mig. kl 07.15 kommer Magdalena och knackar på dörren och säger att vi ska av nu. Så 2 min senare så står jag med henne, båda halvdöda och på väg ut mot Danmark. Vi tar varis bänk där i väntrummet, går och äter lite frukost och väntar sedan 4 timmar på att vår båt mot sverige skulle komma. Sedan var den lugna 3 timmar på båten mot Göteborg, men film, godis och solsken. Bästa tiden på hela resan!!